miércoles, 28 de octubre de 2015

7º Congreso de Bibliotecas Móviles (bibliobusos)



El dies 23 i 24 d’octubre vaig tenir la gran sort d’assistir al 7º Congreso de Bibliotecas Móviles. Jo treballo en una biblioteca pública en una àrea geogràfica on les poblacions veïnes en un radi de 50 quilòmetres tenen com a mínim 10.000 habitants així que mai havia vist un bibliobús. Sobre el servei de bibliobús coneixia la teoria però m’interessava saber com és el dia a dia de les persones que gestionen el bibliobús i com són els usuaris que l’utilitzen. Haig d’admetre que la meva ignorància em creava prejudicis que em portaven a infravalorar el servei de bibliobús. Uns prejudicis que, per desgràcia, penso que altres col·legues de biblioteca pública també tenen. L’assistència al congrés m’ha obert els ulls i admeto que m’ha fet sentir malament per haver tingut aquests prejudicis. Per sort, o millor dit, per què vaig anar al congrés, ara puc dir que estic curat.
Els bibliobusos, tal i com va dir Marta Cano, gerent de la Gerència de Biblioteques de la Diputació de Barcelona, són el servei més eficient i millor per als municipis petits. 

De les comunicacions em va sorprendre molt el projecte del biblioburro. Un servei que havia menyspreat fins que Aura Inés Aguilar, procedent de Colòmbia, ens el va explicar. I es que el biblioburro és l’únic accés a la cultura per a petits grups rurals de Colòmbia. Però, a més, aquestes comunitats rurals pateixen la pressió de forces armades. Abans del biblioburro hi havia el burrobomba perquè els paramilitars enviaven bombes enganxades als animals. Va ser molt emocionat sentir a Aura dir que ells enviaven llibres amb l’objectiu de salvar vides.

Documental sobre el biblioburro: 


Van haver moltes altres experiències totes elles igualment interessants. Bibliobusos catalans organitzen clubs de lectura virtuals, activitats de promoció del patrimoni o, fins i tot, han utilitzat el servei de bibliobús per impulsar biblioteques públiques que no estaven en condicions adequades.

Roberto Soto, President d’ACLEBIM, va parlar d’una APP específica per als bibliobusos de Lleó amb grans potencialitats i utilitats.

Maite Comalat, professora de la UB, va fer un recorregut per la situació actual del bibliobús. Des de Galícia, on no s'ofereix aquest servei malgrat la seva geografia muntanyosa i rural, fins a Finlàndia, on existeixen bibliobusos especialitzats en segments de població, adults o infants, o especialitats en serveis concrets (tecnologies).

El congrés va donar per molt més però la política del meu bloc és no fer entrades gaire extenses. Si voleu saber-ne més visiteu la pàgina del congrés.

No hay comentarios:

Publicar un comentario